Dan održive gastronomije ističe značaj i ulogu kojom gastronomija, kao takva, doprinosi celokupnom održivom razvoju širom sveta. Takođe, potvrđuje da su sve kulture i civilizacije ključni faktori u održivom razvoju.
Uvidevši značaj i ulogu koju gastronomija može odigrati na svetskom nivou, UN je 21. decembra 2016. godine usvojio posebnu rezoluciju A/RES/71/246 i odredio 18. jun kao Svetski dan održive gastronomije.
Ovim danom se priznaje da gastronomija predstavlja kulturno nasleđe vezano za prirodnu i kulturnu raznolikost sveta.
Zašto obeležavamo UN Svetski dan održive gastronomije?
Ovo nam je prilika da se dodatno obrazujemo, da razumemo značaj dosadašnjih dostignuća u oblasti gastronomije i podržimo naredna. Imamo mogućnost da organizujemo aktivnosti vezane za temu samog dana, uključimo divne ljude iz različitih oblasti koje povezuje ljubav prema gastronomiji. Svi akteri generalno, vlade, civilno društvo, javni i privatni sektor, škole, univerziteti i građani, čine odskočnu dasku za sprovođenje aktivnosti koje podižu svest o značaju i doprinosu svakog od njih na polju održive gastronomije.
Osim povezanosti sa tri dimenzije održivog razvoja (ekološka, ekonomska i socijalna), održiva gastronomija ima ulogu u promovisanju poljoprivrednog razvoja, sigurnosti hrane, ishrane, proizvodnje na održiv način i očuvanje biodiverziteta. Posvećenost održivosti podrazumeva odgovornost za proizvodnju i potrošnju hrane, što znači da bi svi akteri društva trebalo da podrže potrošnju održive hrane i ojačaju veze sa lokalnim proizvođačima.
Posvećenost prema principima održivosti uključuje smanjenje siromaštva, efikasno korišćenje resursa, zaštita životne sredine i klimatske promene i zaštitu kulturne vrednosti, baštine i raznolikosti.
Svi zaposleni u Metro-u veruju da se svi mi, na globalnom nivou, suočavamo sa ekonomskim, ekološkim, društvenim i kulturološkim izazovima, ali su i ubeđeni da je održivost ključ za transformaciju ovih izazova u mogućnosti i zato se Metro vizija definiše kroz moto: „Postanimo održivi u svemu što radimo“.
Tako i kada je reč o gastronomiji, Metro puno pažnje ulaže u razvoj asortimana, edukaciju, saradnju sa kupcima iz ugostiteljskog kanala i dobavljačima, pružajući im podršku u njihovom svakodnevnom poslovanju.
S obzirom da, u kompaniji postoji snažan fokus na razvoj ugostiteljstva kako u svetu, kroz ostale Metro zemlje, tako i u Srbiji, Metro AG je odlučio da od ove godine zajedno sa UN obeleži 18. juni kao Svetski dan održive gastronomije.
Zbog toga je u Metro HoReCa centru, organizovan panel, sa idejom da se na ovom posebnom događaju podele iskustva i sazna što više o temama koje su ključne za razvoj održive gastronomije.
Metro panel o održivoj gastronomiji
Učesnici panela su bili:
Uvodničar i moderator je bila Janja Radović, METRO, Specijalista za odnose sa trgovinama/Saradnik za održivo poslovanje.
- Nataša Treskanica – METRO, kontrola kvaliteta
- Milica Aleksić – METRO, HoReCa Centar
- Miodrag Ilić – autor knjige Tradicionalni recepti domaće srpske kuhinje
- dugogodišnji dobavljač Metro-a Anđelko Mišković, GROW rasad
- Srđan Stošić – METRO, održavanje
Nataša Treskanica je govorila je o kvalitetu i bezbednosti hrane, standardima koji se sprovode i zahtevaju u Metro kompanijama, o edukaciji koja se vrši na polju standardizacije, posebno kada su u pitanju OWB proizvodi.
Milica Aleksić, je iz ugla profesionalca, govorila o značaju pravilne/izbalansirane ishrane.
Miodrag Ilić, autor knjige Tradicionalni recepti domaće srpske kuhinje, objasnio je kako očuvanje tradicije i značaj negovanja tradicionalnih recepata, kao kulturne baštine, ima uticaja na očuvanje biodiverziteta, kao i da je potrebno staviti akcenat na hranu koju treba jesti sa područja iz kojeg dolazi.
Anđelko Mišković iz kompanije Grow rasad, kao dugogodišnji dobavljač Metro-a govorio je o uspešnosti održive proizvodnje salate sa korenom, održivi način proizvodnje kroz uloženu investiciju, dugogodišnju saradnju kroz sigurni plasman u Metro-u, ali i kao skorašnji OWB dobavljač, kako jedan kvalitetan lokalni proizvod pravi razliku na polici, ali i diferencijaciju na tržištu.
Za kraj panela, Srđan Stošić je objasnio osnovne pojmove o energetskoj efikasnosti i mogućem uticaju na profitabilnost poslovanja u ugostiteljstvu, uz primere kako je Metro ostvarivši uštede, povećao energetsku efikasnost.
Nakon panela, svi prisutni su imali priliku da uživaju u đakonijama koje su, na osnovu recepata iz knjige Tradicionalni recepti domaće srpske kuhinje, pripremili šefovi iz Metro HoReCa centra.
Fotografija govori bolje od hiljadu reči:
PROČITAJ: GDE MOŽE DA SE KUPI KNJIGA TRADICIONALNI RECEPTI DOMAĆE SRPSKE KUHINJE?
Pročitajte još:
Portal Recepti i Kuvar online je svrstan u TOP 50 sajtova u Srbiji!
Ne propustite nijedan recept – Recepti i kuvar online na Facebook-u. Ostanite u toku, pratite Recepti i Kuvar twitter obaveštenja!