Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina
Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina

Kako je sve više malih proizvođača vina na tržištu, koji se bore za svoje mesto na polici u supermarketu, višestruko je povećana konkurencija ali je otvoreno i takmičenje za što kreativniji izgled flaše i etikete.

Osnovno pitanje koje dizajneri postavljaju kada razmišljaju o dizajniranju ambalaže je: zašto zanimljiv dizajn etikete utiče na naš izbor vina i prosto nas tera da izaberemo jednu flašu u odnosu na neku drugu?

Profil ljubitelja vina se, iz godine u godinu menja, baš kao što se njihove navike kupovine menjaju i razvijaju.

Sve ovo utiče i na dizajn flaše.

Zbog toga je veoma važno da dizajner prati trendove u proizvodnji vina, kao i to šta potrošači vole, koja su njihova interesovanja. Takođe je važno i vode računa o zdravoj životnoj sredini. Ako je ovo poslednje slučaj, brend će insistirati na etiketi koja je proizvedena od recikliranog materijala, čime će kupci biti oduševljeni i stvoriće trajnu vezu sa brendom, zasnovanu na istim vrednostima.

Moć etikete

Za one koji vole da piju vino ali nisu poznavaoci istog, ponekad proces izbora vina, koje će poneti u goste, može biti komplikovan. Ne znaju koju vrstu treba izabrati, koje meso ili kolači se slažu sa kojim vinom.

To nepoznavanje vrsta vina može lako dovesti do besciljnog lutanja oko rafova u prodavnici, koje posle pola sata donosi još veću konfuziju. U tom trenutku, ono što čini razliku i na osnovu čega kupac laik bira vino je upravo etiketa.

Videvši luksuzno urađenu etiketu i pažljivo odabranu flašu za vino, kupac dolazi do zaključka (ili se bar nada) da je to kvalitetno vino, koje svojim izgledom to i potvrđuje.

Na osnovu izgleda etikete, kupci bez mnogo razmišljanja prave izbor.

To će im doneti zadovoljstvo dobre kupovine i olakšanje što se ta situacija sa velikom dozom nedoumice završila.

Etikete na vinima mogu pokrenuti emocije kod kupca (što je i najvažniji cilj svakog marketara) ali isto tako one mogu doneti izvestan nagoveštaj ukusa vina, koje se nalazi u flaši. Sećanja na leto, neku posebnu večeru kojom se obeležavala godišnjica braka ili rođenja deteta – sve su ovo događaji iz života jednog kupca, koji se mogu u trenutku pojaviti u njegovom sećanju i izazvati prijatne emocije.

Kada su mladi u pitanju na njih se odnosi malo drugačiji izgled etikete. Naime, mlađa ciljna grupa uživa u šarenim i razigranim vizualima, koji su upečatljivi i privlače pažnju. Za nešto stariju populaciju su mnogo interesantnije krem ili bele etikete sa različitom tipografijom, koja može imati i vintage prizvuk.

No, etiketa nije sve (iako je najvažniji element na flaši). Da bi kupac u potpunosti uživao u odabiru boce vina, važna je upravo spoljna ambalaža i njen izgled.

Flaša tamne boje čini da se belo vino mnogo teže prodaje, dok je providna flaša prilično loš izbor za tamno vino, sem ako proizvođač ne želi da ga pomešaju sa sokom od borovnice. Možda se nekome ovo čini kao sitnica. Međutim, to nije tako u svetu luksuznih proizvoda čije cene mogu ići i do nekoliko desetina hiljada dolara. Baš zbog toga kome su namenjena, takva skupocena vina imaju pažljivo odabranu ambalažu i etiketu.

Jedno istraživanje je pokazalo da je čak 94% ispitanika upamtilo dizajn etikete koji je na sebi imao upečatljive grafičke elemente, u odnosu na 68% onih koji su se više vezali za klasičniji izgled etiketa.

Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina
Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina

Elementi vinske etikete

Boje – ljudsko oko je mnogo više prilagođeno opažanju boja, nego što je to slučaj sa crno-belim slikama. Baš zbog toga nije loše uneti boje na etikete, jer one donose višeslojnost i produbljuju značenje upotrebe svake od njih. Ako želite da vaš vinski brend izazove toplinu ili optimizam, onda je žuta boja pravi izbor. Plava pak znači iskrenost i smirenost. Tamno ljubičastu treba da biraju oni brendovi vina koji žele da njihov dizajn asocira kupce na kraljevski užitak.

Grafike – ako želite da se vaš logo vidi dobro čak i iz daljine, onda zasigurno dizajner treba da koristi čiste, jasne linije i jednostavne oblike. Znajući da milenijalci pre biraju vina sa etiketama koje sadrže upečatljive grafičke elemente, jasno je da oni moraju biti odvažni (baš kakvi su i mladi ljubitelji vina).

Tipografija – starija i nešto konzervativnija ciljna grupa će verovatno mnogo više uživati u “serif” fontovima, dok je “modern sans serif” namenjen mlađoj populaciji.

Tekst i kombinacija boja u pozadini – kako bi se postigao upečatljiv kontrast između slova i pozadine, važno je odabrati prave boje. Ova kombinacija je jako važna kako bi sama etiketa bila što čitljivija, a dizajn prijatan oku potrošača.

Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina
Kako izgled flaše utiče na vaš izbor vina

Prodaja vina i advertajzing – šta ih povezuje i kako se nadopunjuju

Kao i kod mnogih drugih masovno popularnih proizvoda, upravo njihova zastupljenost na tržištu igra i veliku ulogu u načinu na koji će biti prikazan u javnosti i kako će se oglašavati. Vina su hiper popularna, ima ih mnogo.

Posebno poslednjih nekoliko godina od kada je u našoj zemlji otvoreno više desetina kvalitetnih domaćih vinarija.

Ovaj podatak utiče na to da dizajn etikete i ambalaža vina moraju biti posebno kreativni, drugačiji i da skreću pažnju jer od toga zavisi i prodaja.

Naravno, ne prodaju se na isti način ona nešto jeftinija vina za masovnu upotrebu, koja možemo kupiti u supermarketima i ona nešto skuplja, koja možemo probati na pažljivo odabranim mestima. Prva grupa vina mora svojim potrošačima stalno da bude dostupna pa samim tim i izgled ambalaže treba da bude upečatljiv, kompaktan i prihvatljiv što većem broju kupaca.

Cifre i metrike su sasvim jasne kada se radi o vinima čija cena ne prelazi desetak evra, no šta biva kada želimo da prodamo luksuznije vino koje spram svog kvaliteta ima i višu cenu?

Prvo što želite da kupci pomisle u ovom slučaju je da su serije tog vina ograničene, da je ono ekskluzivno i da ga nema u neograničenim količinama, kao što je to slučaj sa onima i prve grupe. Zato etiketa i flaša moraju imati luksuzan izgled, tipografiju u zlatnoj ili srebrnoj boji, kaligrafski ispisan naziv i sve slične elemente koji nas podsećaju na bogatstvo i raskoš.

Mnogo je različitih faktora, koji dovode do donošenja odluke koje vino treba odabrati u određenom trenutku i u određenoj prilici. Ipak, složićemo se da najviše od svih elemenata, pažnju usmeravamo ka etiketi jer nam ona osim lepog izgleda donosi i podatke kao što su vrsta vina, godina proizvodnje itd.

Ako želite da ambalaža vašeg proizvoda (pa i vina) ima kreativan i profesionalno urađen izgled, onda bi trebalo da se obratite talentovanim dizajnerima, koji će izabrati pravu kombinaciju boja, tipografije i elemenata za vas.

PROČITAJ: GDE MOŽE DA SE KUPI KNJIGA TRADICIONALNI RECEPTI DOMAĆE SRPSKE KUHINJE?

Pročitajte još:

Portal Recepti i Kuvar online je svrstan u TOP 50 sajtova u Srbiji!

Ukoliko vas interesuju svi naši recepti, kliknite na link: RECEPTI. Zbirke najboljih recepata naših saradnika nalaze se u sekciji kuvar, ukoliko želite više da pročitate, klikinte na link: KUVAR. Ukoliko želite da pogledate našu naslovnu stranu, kliknite na link: RECEPTI I KUVAR ONLINE homepage.

Ne propustite nijedan recept – Recepti i kuvar online na Facebook-u. Ostanite u toku, pratite Recepti i Kuvar twitter obaveštenja!